Overhold konkurrencereglerne og undgå at din Facebookside bliver lukket
10-08-2017
En konkurrence på Facebook kan være en god måde at skabe opmærksomhed omkring jeres produkter samt få flere følgere til jeres side. Facebook har dog en række regler og krav til konkurrencer, og hvis de ikke overholdes så kan Facebook i værste tilfælde lukke helt ned for jeres side. Der er tidligere eksempler på frustrerede Facebookadministratorer, der har fået deres side lukket af Facebook, fordi de ikke overholdte regler for konkurrencer på Facebook. Se HER
Dette må du IKKE gøre:
- Du må kræve at folk skal dele dit opslag for at være med i konkurrencen - ja, du kan nå ud til mange, men det er spam og folk bliver trætte af det, og det signalerer desuden, at I ikke har styr på reglerne, hvilket virker uprofessionelt.
- Sige at folk skal tagge en ven for at være med i konkurrence. Dette mener Facebook også er spam.
- Udlodde en præmiere på baggrund af at nå et bestemt antal like – eks. ”Vi giver denne præmie væk, når vi runder 20.000 følgere”.
Dette må du GERNE gøre:
- Bede deltagerne om at kommentere opslaget - evt, bede dem skrive, hvem de vil dele præmien med. På den måde kan man komme rundt om reglen omk. tagging – hvis du beder dem om at skrive hvem de vil dele præmien med, så tagger folk for det meste, men i og med at det ikke er et krav, så er det lovligt. – En af fordelene ved at skrive, at folk skal kommentere for at være med er, at I let kan holde øje med, hvem der deltager samt trække en vinder – derudover så bliver folk kommentarer
- Sige at I bliver glade, hvis folk deler, men understrege, at dette ikke er et krav for deltagelse i konkurrencen.
- Bede folk om at like jeres side, men dette kan være svært at holde øje med
- Bede folk om at like opslaget
- Udlodde en præmiere når du HAR rundet et bestemt antal likes – eks. ”Vi har rundet 20.000 likes, og det fejrer vi med denne præmie”.
Derudover skal du huske følgende:
- Hvornår vinderen bliver trukket
- Om præmien kan ombyttes til kontanter
- Hvordan vinderen bliver kontaktet
- Evt. hvem der må/ikke må deltage (ansatte, samarbejdspartnere eller lign.)
- Sidst men ikke mindst, så skal du gøre opmærksom på, at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret, støttet af eller forbundet med Facebook.
Vi håber, at du har fået mod på at kaste dig ud i nogle konkurrencer på Facebook - det kan som sagt være en god måde at skaffe mere opmærksomhed om jeres produkter - og dermed i sidste ende skaffe flere kunder til jeres webshop.
Skulle du have spørgsmål til dine konkurrencer, så er du velkommen til at kontakte os på 70 27 09 00. Vi kan også hjælpe dig med opsætningen og afviklingen af jeres konkurrence.